براي بهار چه لباسي بخریم؟

براي بهار چه لباسي بخریم؟

فصل بهار که مي‌شود، وقتش است که لباس‌هاي پشمي را توي چمدان بگذاريد، چند قرص نفتالين لابه‌لاي لباس‌ها بگذاريد و آنها را روانه‌ انباري کنيد. در اين وقت‌ها است که ويترين رنگارنگ لباس‌فروشي‌ها شما را وسوسه مي‌کند که به خريد لباس‌ بهاري برويد. اما قبل از اينکه براي خريد لباس بهاره راهي پاساژ و مراکز خريد شويد حتما اين 12 نکته را به خاطر بسپاريد...

براي کودکان لباس‌هاي چسبان نخريد: اگر دنبال خريد لباس بهاره براي کوچولوها هستيد، يک قانون اصلي را بايد رعايت کنيد. آن هم اين است که لباس‌هايي را براي فصل بهار بچه‌ها بخريد که خيلي تنگ و چسبان نباشند. لباس‌هاي تنگ و چسبان ناراحت هستند و بچه‌ها در آن احساس راحتي نخواهند کرد.

بچه‌ها را همراه‌تان به خريد ببريد: توصيه دوم ما اين است که انتخاب لباس‌ بهاره را به عهده خود بچه‌ها بگذاريد. اگر برايشان انتخاب کمي دشوار است دست کم چند لباس مناسب با رنگ‌‌هاي شاد و مورد توجه کودکان را انتخاب کنيد و از او بخواهيد از ميان آن لباس‌ها، لباس موردنظرش را برگزيند البته خريد رفتن با کودکان هم اصول خاص خودش را دارد. مهم‌تر از همه اينکه کودک شما قبل از خريد بهاره بايد خوب تغذيه کرده باشد و سير باشد. بچه‌ها وقتي گرسنه‌اند در هنگام خريد بهانه مي‌گيرند وگريه راه مي‌اندازند.

به کاتالوگ‌ها و وب‌سايت‌ها نگاهي بيندازيد: قبل از اينکه براي خريد لباس‌ بهاره به مراکز خريد برويد، پيش خودتان تعيين کنيد که چه مدل لباسي، چه طرحي و چه رنگي را مي‌خواهيد. اين کار باعث مي‌شود که خريد شما هدفمند شود. حداقل از سر درگمي در ميان انواع لباس‌ها نجات پيدا مي‌کنيد.شما حتي مي‌توانيد به کاتالوگ‌ها و وب‌سايت‌ها هم نگاه کنيد و از ميان مدل‌هاي موجود که در اين فصل بهار، مد شده است، مدل دلخواه‌تان را انتخاب کنيد.

جنس‌هاي خنک را برگزينيد: به خصوص اگر دنبال خريد لباس بهاره براي کوچولوها هستيد، توصيه ما اين است که به جنس لباس توجه ويژه‌اي داشته باشيد. جنس لباس در راحتي شما و احساس خنکي شما موثر است. بهترين جنس پارچه براي لباس بهاره، پارچه‌هاي نخي، کتان، پنبه‌اي و حتي ساتن است.

به رنگ‌ها دقت کنيد: فصل بهار، فصل تازگي طبيعت است و همه جا پر از گل و گياه مي‌شود بنابراين شما مي‌توانيد در انتخاب رنگ لباس‌تان هم از رنگ‌هايي که در طبيعت در اين فصل زياد هستند، الهام بگيريد. براي پسربچه‌ها مي‌توانيد يک شلوار خاکي با بلوز سفيد ست کنيد. اين ست لباس را آقايان با سنين بالاتر هم مي‌توانند انتخاب کنند. براي دختر بچه‌ها هم رنگ‌هاي آبي تيره و سبز عالي است.

به جنس پارچه توجه کنيد: براي خريد لباس بهاره، بايد به جنس و دوخت پارچه لباس توجه ويژه‌اي داشته باشيد. پارچه خوب، پارچه‌اي است که کيفيت آن در هر دو سوي آن يکسان باشد. به دنبال خريد پارچه‌هايي باشيد که جنس نرمي داشته باشند و در عين حال مقاوم هم باشند. بهتر است براي خريد لباس بهاري دنبال پارچه‌هاي پلاستيکي نباشيد چون هم در آنها احساس گرما خواهيد کرد و هم به دليل اينکه مواد مصنوعي با پوست سازگاري مناسبي ندارد، ممکن است دچار خارش شويد به خصوص اگر براي خريد لباس براي بچه‌ها مي‌رويد، حتما به اين نکته توجه کنيد.

مانتوهاي بهاره بخريد: وقت آن رسيده است که پالتوها و ژاکت‌هاي زمستاني را جمع کنيد و دنبال خريد مانتوهايي مناسب براي خريد فصل تابستان باشيد. براي فصل بهار سراغ خريد مانتوهاي رنگ روشن مثل سفيد، کرم و خاکي برويد حتي مي‌توانيد براي مهماني‌هاي خودماني‌تر، مانتوهاي بنفش روشن، صورتي روشن، سبز روشن و مغز پسته‌اي را بپوشيد. سعي کنيد مانتوهايي را که انتخاب مي‌کنيد پارچه‌هاي نازک و سبکي داشته باشند و بدون چين و لايه باشند.

کفش بهاره بخريد: در فصل بهار، چکمه و نيم چکمه تعطيل است بنابراين سري به کفش‌هاي روباز بهاري و صندل‌ها بزنيد. کفش‌هاي تخت عروسکي گزينه خوبي براي بانوان هستند که حتي مي‌توانيد آن را با جوراب‌هاي نازک زنانه ست کنيد. براي آقايان هم صندل‌هايي که با بندهايي روي پا محکم مي‌شوند براي موقعيت‌هاي غيررسمي بهاري مناسب‌اند. اگر علاقه‌اي به پوشيدن صندل نداريد، حداقل براي بهارتان، يک جفت کفش پارچه‌اي خنک بخريد.

يک ژاکت سبک بخريد: چند سالي است که ژاکت‌هاي سبک با پيراهن‌هاي نخي زيرشان روانه فروشگاه‌ها در فصل بهار شده است. اين ژاکت‌ها در رنگ‌هاي مليح و زنانه با بلوز سفيد زيرين، انتخاب مناسبي براي مهماني‌هاي خودماني و ساده در فصل بهار است که احساس راحتي و آسايش بهار را در شما دوچندان مي‌کند.

زيرپيراهن را فراموش نکنيد: شايد به نظر شما خيلي پيش پا افتاده و ساده باشد ولي پوشيدن يک زير پيراهن مناسب و نخي از اين فصل به بعد ضروري است. پوشيدن يک زير پيراهن مناسب باعث مي‌شود که در ظهرهاي بهاري که هوا گرم مي‌شود، بوي بدي نگيريد. زير پيراهن نخي به خصوص براي آقاياني که در روزهاي گرم بهاري در هواي آزاد کار مي‌کنند بسيار ضروري است که کمک مي‌کند هر روز نياز به تعويض لباسشان نداشته باشند.

شال‌ها و روسري‌هاي بهاري بخريد: شال‌ها و روسري‌ها در فصل بهار با رنگ‌هاي شاد مناسب‌ترند.در عين حال دنبال شال‌ها و روسري‌هايي باشيد که بافت شلي داشته باشند که به جريان هوا در آن کمک کنند و احساس خنکي داشته باشيد.

يک باراني دم دست بگذاريد: فصل بهار فصل باران‌هاي ناگهاني است بنابراين دم دست داشتن يک باراني شاد به شما کمک مي‌کند که در هواي باراني خيس نشويد.

به این 7 دلیل نوشابه نخورید!

به این 7 دلیل نوشابه نخورید!

1- نوشابه عامل افزایش فشار خون است
فشار خون بالا یک عامل خطرزا برای بیماری قلب و عروق است. خطر حمله قلبی یا سکته مغزی برای کسی که میزان فشار خون او 5/13 بر 5/8 است دو برابر کسی است که فشار خون او 5/11 بر 5/7 است.
بررسی‌ های محققان انگلیسی و آمریکایی نشان می ‌دهد به ازای هر قوطی نوشابه شکردار که در روز مصرف شده باشد، فشار خون به ‌طور منظم بالاتر می ‌رود.
داده ‌های مربوط به بیش از 2هزار و 500 نفر نشان می ‌دهد که نوشیدن بیش از 355 میلی لیتر آب میوه ی شکردار یا نوشابه ی گازدار در روز می ‌تواند توازن فشارخون را به هم بزند.
دانشمندان معتقدند که شکر زیاد در خون باعث به هم خوردن حالت عادی رگ‌ ها و میزان نمک در بدن می‌ شود. نوشیدنی ‌های رژیمی که با شیرین کننده‌ های مصنوعی شیرین شده باشند، چنین خطری را ندارند. مالکان صنعت نوشابه ‌سازی می‌ گویند که محصولات آن ها در صورتی که به اندازه مصرف شوند، خطری ندارند. انجمن قلب آمریکا می‌ گوید که نباید هفته ‌ای بیش از 3 قوطی 355 میلی لیتری نوشابه مصرف کرد.
در این مطالعه در 4 مورد از داوطلبان 40 تا 59 ساله از انگلیس و آمریکا خواسته شد تا آن چه را در 24 ساعت قبل نوشیده بودند، ثبت کنند. همچنین نمونه ادرار آن ها گرفته و فشارخون شان اندازه‌ گیری شد. به ازای مصرف هر یک قوطی اضافه نوشابه شکردار در روز، فشار بیشینه داوطلبان 6/1 میلی متر جیوه و فشار کمینه آن ها 8 دهم میلی‌ متر جیوه بیشتر بود.
در مجموع به‌ نظر می ‌رسید کسانی که مقدار زیادی نوشیدنی ‌های شیرین شده با شکر مصرف می‌ کردند، رژیم‌ های غذایی بدتری داشتند و احتمال اضافه وزن آن ها بیشتر بود. اما صرف ‌نظر از این مسئله، ارتباط آن با فشار خون حتی پس از احتساب عواملی مثل وزن و قد، قابل توجه بود.


2- نوشابه هضم غذا را با مشکل مواجه می ‌کند
دکتر فریده شیشه‌ بر در این باره می گوید: تقریبا همه مواد و ترکیبات موجود در نوشابه مضر هستند و هیچ ماده مفیدی در آن وجود ندارد. نوشابه‌ های بی ‌رنگ هم اگر چه فاقد رنگ‌ های شیمیایی هستند، مضرات زیادی دارند و مصرف آن ها توصیه نمی ‌شود. وی با بیان این که مصرف نوشابه با هدف هضم غذا و یا به عنوان نوشیدنی همراه غذا به هیچ وجه توصیه نمی ‌شود، افزود: دستگاه گوارش بدن برای هضم غذا نیازی به نوشابه ندارد و نباید با هدف تسریع هضم غذا نوشابه مصرف کرد. برخی افراد هم نوشابه را به عنوان یک نوشیدنی و برای خنک شدن بدن مصرف می‌ کنند که به این افراد نیز توصیه می ‌شود نوشیدنی‌ های سالم را جایگزین کنند.
افرادی که با مشکل ترشح زیاد و یا کم اسید معده مواجه هستند باید با مراجعه به پزشک و درمان دارویی این مشکل را حل کنند و مصرف نوشابه نه تنها تاثیری در این زمینه ندارد، بلکه می ‌تواند عوارضی هم به همراه داشته باشد.
این متخصص تغذیه با اشاره به این که غذاهای چرب دیرهضم هستند، خاطرنشان کرد: پس از مصرف غذاهای چرب اگر نوشابه و یا هر مایع دیگری مصرف شود، موجب رقیق شدن اسیدهای گوارشی می‌ شود و درنتیجه هضم غذا با مشکل مواجه خواهد شد.
مصرف آب، شربت‌ های طبیعی، دوغ و ماءالشعیر به همراه غذا نسبت به نوشابه مضرات کمتری دارد ولی مصرف این مایعات به همراه غذا نیز توصیه نمی ‌شود.
مواد غذایی پس از مصرف در درون معده از نظر دمایی تعدیل می ‌شوند و به دمای مناسب برای هضم می ‌رسند، این در حالی است که مصرف نوشیدنی ‌های سرد به همراه غذا، تعدیل حرارت مواد غذایی را مختل می ‌کند که در نتیجه آن هضم غذا با مشکل مواجه می ‌شود.


3- نوشابه خطر سکته را افزایش می ‌دهد
مصرف مداوم و منظم نوشابه، خطر ابتلا به سکته را تا 61 درصد افزایش می ‌دهد. پژوهشگران دانشگاه میامی میلر با تحقیق بر روی بیش از دو هزار و 500 نفر، در صدد یافتن پاسخی برای پرسش مربوط به تاثیر نوشابه بر سلامت انسان پس از 9 سال بودند. در نهایت آنان به این نتیجه رسیدند افرادی که به طور منظم نوشابه مصرف می‌ کنند تا 61 درصد بیشتر از دیگران و کسانی که مصرف به مراتب کمتری دارند، در خطر ابتلا به سکته قرار می ‌گیرند.

4- نوشابه ‌های گازدار موجب پوکی استخوان می شوند
دکتر زهرا عبداللهی معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت می گوید: نوشابه ‌ها علاوه بر قند زیاد، دارای املاح فسفات هستند که در جذب کلسیم غذا ایجاد اختلال می ‌کند و نهایتا مصرف مداوم نوشابه ‌های گازدار کمبود کلسیم و به دنبال آن پوکی استخوان را به دنبال دارد. پوکی استخوان موجب شکستگی ‌های خود به خود استخوان می‌ شود.
دکتر سید مرتضی صفوی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در این باره می گوید: اسید فسفریک علاوه بر ایجاد اختلال در گوارش غذا، باعث اسیدی شدن خون می شود که برای جلوگیری از پایین آمدن بیش از حد PH خون(اسیدی شدن) و خنثی سازی آن، بدن از کلسیم ذخیره شده در استخوان ها استفاده می کند.
در واقع اسید فسفریک موجود در نوشابه باعث کنده شدن کلسیم از استخوان ها می شود؛ از سوی دیگر برای جذب کلسیم موجود در غذاها از طریق دستگاه گوارش نیز نیاز به برقراری نوعی تعادل میان میزان کلسیم و فسفر است. وقتی این تعادل بر اثر نوشیدن نوشابه گازدار حاوی اسیدفسفریک به هم می خورد، جذب کلسیم از دستگاه گوارش نیز دچار اختلال می شود. بنابراین بدن از یک سو از کلسیم ذخیره شده در استخوان استفاده می کند و از سوی دیگر به راحتی نمی تواند کلسیم جذب کند، در نتیجه دچار نوعی فقر کلسیم و کاهش تراکم استخوانی و در نهایت پوکی بافت استخوانی خواهد شد. طبق نتایج جدیدترین تحقیقات علمی، افرادی که به میزان زیاد نوشابه مصرف می کنند، احتمال شکستگی استخوان در آن ها 3 تا 4 برابر کسانی است که نوشابه مصرف نمی کنند. به عنوان مثال خانمی که هر روز یک لیوان نوشابه مصرف می کند، 3 برابر بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارد و اگر این زن ورزشکار باشد، میزان این خطر5 برابر افزایش می یابد. به گفته ی دکتر صفوی در حال حاضر سن ابتلا به پوکی استخوان در ایران کاهش یافته و به 35 سال رسیده است.


5- نوشابه ‌های گازدار عامل اصلی پوسیدگی دندان ها هستند
دکتر سعید نعمتی، دبیر علمی کنگره دندانپزشکی ترمیمی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد می گوید: یکی از مهم ترین مسائلی که امروزه با آن مواجه هستیم، استفاده ی بی ‌رویه ی نوجوانان و جوانان از نوشابه‌ های گازدار و تنقلات حاوی مواد قندی است که در این سنین با توجه به افزایش فعالیت ‌های بدنی تمایل به مصرف این مواد نیز افزایش یافته و باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری بر بدن و دندان‌ ها می‌ شود.
نوشابه‌های گازدار به دلیل وجود ترکیبات CO2 و تبدیل آن به اسید کربنیک باعث عدم جذب کلسیم مواد غذایی و در نتیجه ایجاد مشکلات اسکلتی و پوکی استخوان می‌ شود و از طرفی حل شدن تدریجی مینای دندان و در نتیجه رنگ گرفتگی سطحی، ایجاد حساسیت، پوسیدگی ‌های ریز روی مینای دندان را به دنبال دارد.
بهترین جایگزینی برای تنقلات و نوشابه های گازدار، انواع مغزها و انواع دوغ می‌ باشد که در گذشته جایگاه خوبی در سبد غذایی ما ایرانیان داشته است و نه تنها فاقد اثرات پوسیدگی دندان ها است بلکه باعث تامین کلسیم مورد نیاز بدن نیز می ‌شود.


6- نوشابه موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده می شود
محققان می ‌گویند مصرف نوشابه‌ های قندی بیش از دو بار در هفته می ‌تواند احتمال افزایش به سرطان لوزالمعده را افزایش می ‌دهد. به گزارش روییترز، مطالعه‌ ای بر روی 60 هزار نفر در سنگاپور نشان می دهد که افرادی که بیشتر به جای نوشابه‌ های قندی آب میوه می‌ نوشند کمتر در معرض این سرطان قرار می ‌گیرند.
مارک پریرا از دانشگاه مینسوتا که این مطالعه را رهبری می ‌کرده ‌است می ‌گوید شاید شکر عامل اصلی این امر باشد ولی افرادی که به طور مداوم نوشابه‌ های قندی می‌ نوشند به بیماری ‌های دیگری نیز مبتلا می ‌شوند.
وی می‌ گوید: "میزان بالای شکر این نوشیدنی‌ ها میزان انسولین را افزایش می‌ دهد و همین امر می ‌تواند سلول ‌های سرطان لوزالمعده را افزایش دهد."
این تیم تحقیقاتی بر روی 60524 مرد و زن سنگاپوری - چینی برای 14 سال مطالعه انجام دادند. در این بین 140 نفر مبتلا به سرطان لوزالمعده شده ‌اند و آن‌ ها که در هفته بیشتر از دو نوشابه ی قندی می ‌نوشند 87 درصد بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان بودند. محققان معتقدند این نتایج قابل تعمیم به ساکنان کشورهای دیگر نیز هست.


7- نوشابه موجب افزایش احتمال ابتلا به سنگ های کلیوی
بالا رفتن میزان اسید فسفریک در خون بر عملکرد کلیه ها تاُثیر منفی داشته، از آن جایی که کلیه ها قادر به دفع سریع آن نمی باشند باعث وارد آمدن فشار مضاعف به کلیه ها می شود. همچنین مصرف نوشابه های گاز دار سبب می گردد تا کلسیم از استخوان ها خارج شده و درون خون جریان یابد که این امر به نوبه ی خود موجب رسوب کلسیم اضافی در کلیه ها گردیده که در نهایت منجر به تشکیل سنگ ‌های کلسیمی در کلیه ها می شود.
و در آخر جالب است بدانید محققان ثابت كرده‌ اند که اگر یک تکه ناخن، 72 ساعت در نوشابه ی حاوی اسید فسفریک باقی بماند به طور کامل حل خواهد شد.